Sirtea 茶翁

This is my journal: It records my thoughts, my cares, my struggles, my achievement and failure, my observation of life and nature, internet circulation、treasures、or recycled junks I found, ... . If you stumbled upon this blog by accident or on purpose, I welcome you. Thank you for your visit and comments. Hurry back!
這裡紀錄著我的生活點滴:我在想些什麼, 做那些事, 關心何事, 我的得與失, 我對人與自然觀察所得, 網路資訊、撿到寳貝、或是古物回收,... 。如果您是專程特地來訪或是無意中路過, 我誠心歡迎您。多謝您來訪及留言指教。請再來噢!

Wednesday, May 8, 2013

A Grasshopper Teases The Cock 草螟弄雞公

Taiwanese Folk Song, "A Grasshopper Playing with a Rooster", is a metaphor of a cheeky little girl and "rooster" is a clumsy old man. The song depicts a scene of simple village life in rural Taiwan; little children hopping, playing and having fun around their grandpas and grandmas.
台灣民謠 草螟弄雞公; 「草螟」即「蚱蜢」,「雞公」就是「公雞」。樂曲中「草螟」比喻年輕的少女,而「雞公­」則是形容動作有些笨拙卻愛鬥小蚱蜢的老翁,樂曲旋律輕快,趣味盎然,充分反應出台灣­村民純樸、率真的生活面。



編曲:黃瑞豐 主唱:羅大佑 

人生六十伊都像古樹
無疑食老伊都愈健丟
看著小娘伊都面肉幼
害我學人伊都老風流
啊伊都那噯唷啊伊都老風流
草螟弄公雞 雞公披搏跳

老人食老伊都性愛守
毋通變成伊都老不修
若是愛我伊都做朋友
可惜你是伊都長喙鬚 (喙:cui_)
啊伊都那噯唷啊伊都長喙鬚
草螟弄公雞 雞公披搏跳

嫌我喙鬚伊都歹看樣
我著來剔伊都光溜溜
你著交我伊都卡永久
少年僥雄伊都無尾溜
啊伊都那噯唷啊伊都無尾溜
草螟弄公雞 雞公披搏跳

少年阿兄伊都人清秀
做陣一對伊都像鴛鴦
講話散步伊都好遊賞
配著老兄伊都心帶憂
啊伊都那噯唷啊伊都心帶憂
草螟弄公雞 雞公披搏跳

老兄昔時伊都老選手
相招海邊伊都來去泅
免驚落海伊都著喝救 (喝:huah¯)
少年落水伊都命快休
啊伊都那噯唷啊伊都命快休
草螟弄公雞 雞公披搏跳

看你這款伊都憨憨想
自作聰明伊都憨主張
若是愛我伊都做牽手
請你後世伊都才來求
啊伊都那噯唷啊伊都才來求
草螟弄公雞 雞公披搏跳

No comments:

Post a Comment